Od kuchni - zamienniki cukru

U mnie biały cukier jest już skreślony od dawna, jeśli już cukier to tylko w ciastkach i trzcinowy. Opiszę kilka których używam na co dzień w domu :) Najlepszy zamiennik to stewia a zaraz po niej ksylitol. Do kawy używam stewii a herbaty nie słodzę. Warto zmienić źródło cukru. 





Ksylitol - Ksylitol jest tak zwanym alkoholem cukrowym, uzyskiwanym najczęściej z drzewa brzozy lub kukurydzy. Stosowany w przemyśle spożywczym do słodzenia jako dodatek do żywności E967. Ksylitol jest powoli przetwarzany w  organizmie z minimalnym udziałem insuliny, wskutek  czego posiada ponad  14-krotnie niższy indeks glikemiczny od cukru. Zawiera prawie 2-razy mniej  kalorii niż cukier! Ksylitol jest bardzo wskazany dla osób pragnących odchudzać się (bez  ascetycznego  odmawiania sobie słodyczy) ze względu na to, iż poza bezspornymi  zaletami dostarcza on organizmowi o 40%  mniej kalorii niż cukier, a  jest (w 100%) równie słodki. Ksylitol jest białą, krystaliczną substancją,  która wygląda  i smakuje jak cukier. Tym różni się od innych substancji  słodzących takich jak sorbitol,  fruktoza czy glukoza, że w molekule ma 5  zamiast 6 atomów węgla, w efekcie daje odczyn  zasadowy w organizmie, a nie  kwasowy jak cukier. Ksylitol sprawia że szkodliwe bakterie w jamie ustnej nie mają pożywki i dzięki temu pozytywnie wpływa na zdrowie zębów. Ksylitol ma także inne korzyści stomatologiczne :
  • Zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego, co jest dobre dla zębów i może również ochronić przed osteoporozą .
  • Zwiększa produkcję śliny. Ślina zawiera wapń i fosforany, które odżywiają i pomagają w remineralizacji zębów.
  • Zmniejsza kwasowość śliny, co prowadzi do mniejszej degradacji szkliwa zębów.
Syrop Klonowy -  produkt spożywczy wytwarzany z soku klonowego. Syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż miód, nie zawiera żadnych konserwantów i można przechowywać go przez około 18 miesięcy. Najwięcej syropu klonowego produkuje się w Kanadzie (prowincja Quebec) oraz w USA ( okolice Kolorado i Nebraski). Ma 15 razy więcej wapnia i 10 razy mniej sodu niż miód pszczeli, dużo potasu, znaczące dla zdrowia człowieka ilości cynku i manganu. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy, 4mg polifenoli w 60ml – aż 54 dotychczas wykrytych polifenoli, w tym substancje o działaniu przeciwnowotworowym, przeciwzapalnym, przeciwbakteryjnym i antyoksydacyjnym. Główna wada - wysoka zawartość cukrów – syrop klonowy zawiera przede wszystkim: - sacharozę 52 - 75% - glukozę 0-9,5% - fruktozę 0-3,9% z tego względu nie jest wskazany dla cukrzyków, przy kandydozie, diecie bezcukrowej i innych sytuacjach, w których należy unikać sacharozy i cukrów prostych


Sok z agawy - Jest to substancja słodząca pozyskiwana z niektórych gatunków agawy – głównie Agave tequilana i Agave salmiana. Syrop z agawy zawiera bardzo dużo fruktozy – od 55% nawet do 90%, mniejszy procent stanowi glukoza. Jest to więc w zasadzie syrop glukozowo-fruktozowy, jednak ze znaczną przewagą fruktozy. Jeśli mimo tego chcecie spróbować syropu z agawy, to wybierzcie surowy (raw) i ekologiczny. Jest on mniej przetworzony, zachowuje więc więcej składników mineralnych, przeciwutleniaczy czy inuliny naturalnie występujących w agawie (jednak nadal są to naprawdę śladowe ilości). Ze względu na nieinwazyjny proces wytwarzania, posiada on też niższą zawartość fruktozy (bliższą 50-60%). Niestety etykiety syropów z agawy nie zawsze jasno wskazują jaki dokładnie produkt znajduje się w butelce. Taki syrop (surowy, ekologiczny) jest dostępny tutaj.


Stewia - ( Najlepszy słodzik, ale ma specyficzny posmak ) W rzeczywistości stewia jest to rodzaj obejmujący 240 gatunków, nas interesuje tylko jedna konkretna odmiana – stevia rebaudiana. Jej liście są około 35 razy słodsze od cukru buraczanego i przy tym prawie nie posiadają kalorii, co czyni z niej doskonałą alternatywę. Spożywanie stewii jest całkowicie bezpieczne dla naszego zdrowia, czego nie można powiedzieć o tradycyjnym cukrze z buraków cukrowych. Stewia nie podnosi poziomu cukru we krwi, ani nie uczestniczy w procesie odkładania się tkanki tłuszczowej. Stewia to naturalny słodzik. Najczęściej można go dostać w formie tabletek bądź ususzonych listków. Są one około 35 razy słodsze od sacharozy, z której w całości składa się rafinowany cukier buraczany w kryształkach. Roślina jest zatem niezwykle wydajna. Jedna łyżeczka odpowiada szklance tradycyjnego cukru kuchennego. Do posłodzenia herbaty wystarcza kropla. Łyżeczka cukru to 20 kalorii, podczas gdy stewia nie zawiera ich wcale! Dzięki niej nie trzeba rezygnować ze słodkości, by skutecznie pilnować wagi. Zamiana cukru na stewię to działanie prozdrowtone nie tylko ze względów profilaktycznych. Udowodniono, że roślina wykazuje pewne właściwości lecznicze – redukuje nadciśnienie tętnicze i pomaga w cukrzycy typu 2. Ponadto, działa antybakteryjnie i przeciwgrzybicznie. Choć stewia może być nawet trzykrotnie droższa od cukru, to nie zapominajmy, że jest także około 35 razy bardziej wydajna. Jedno opakowanie starczy nam na bardzo długo.


Syrop z daktyli - Syrop daktylowy BIO to alternatywa dla tradycyjnych substancji słodzących, zamiennik cukru, tradycyjny składnik kuchni arabskiej. Powstaje z owoców daktylowca, popularnie zwanych daktylami. Daktylowiec to rodzaj palmy rosnącej w cieplejszych klimatach od starożytności. Syrop daktylowy wyrabia się z soku z daktyli poddanego koncentracji. Czemu syrop daktylowy jest lepszy od cukru? Cukier to sacharoza, natomiast syrop z daktyli składa się z różnych cukrów, w tym w pewnym stopniu z fruktozy. Fruktoza, czyli cukier owocowy, jest mniej szkodliwa dla cukrzyków, ponieważ nie podnosi w takim stopniu poziomu glukozy we krwi. Dlatego też jeśli na diecie cukrzycowej chcemy zjeść coś słodkiego, lepiej użyć syrop daktylowy niż cukier – jednak oczywiście należy być ostrożnym i zachować umiar.




Źródła : http://www.ksylitol.com/, http://www.naturalna-medycyna.com.pl/ksylitol-xylitol-wszystko-o-ksylitolu.html, https://pl.wikipedia.org/wiki/Syrop_klonowy , http://biokurier.pl/aktualnosci/1975-syrop-klonowy-co-warto-wiedziec , http://www.urok-zycia-alergika.pl/2015/04/syrop-klonowy-sodkie-zalety-i-gorzkie.html , http://www.urok-zycia-alergika.pl/2015/02/syrop-z-agawy-caa-prawda-bez-sodzenia.html , http://stewia.zielniczek.pl.http://ekolubek.pl/cukier-slodziki-syropy/510-syrop-daktylowy-bio-350g-bio-planet.html

7 komentarzy :

  1. ciekawy post
    http://mylifeiswonderful9.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja najczęściej używam miodu zamiast cukru:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja ostatnio kupiłam stewie, ale ma bardzo niedobry posmak. Taki mdły, aż odechciewa się pić. Nie wiem czy to takie właśnie powinno być w smaku ale ja odstawiłam, bo nie da się tego pić. Muszę coś innego wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie króluje stewia i miód :) muszę znów zakupić syrop klonowy do naleśników <3

    OdpowiedzUsuń
  5. ja używam cukru... czasem zastępuję go miodem

    OdpowiedzUsuń
  6. Używałam ksylitol, jest jednak znacznie mniej słodki od cukru, na szczęście przestałam słodzić kawę, herbaty nawet w dzieciństwie nie słodziłam. A naturalny miód jem na kanapce z serem na śniadanie- pychota!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo przydatny wpis-sama teraz przechodzę na dietę i bardzo mi się te informacje przydadzą :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za twój komentarz, zajrzę również do Ciebie :)
zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło, da mi to motywację do dalszego działania :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka